31 januari 2009

Semesterminne

Veckans Musikfoto är Semesterminne. Det var verkligen inget lätt val och jag skulle kunna skriva inlägg långa som statliga utredningar om vart och ett av mina semestermusikminnen, men OK, jag inser att ingen skulle orka läsa dem...

Så jag gör det enkelt för mig och tar min första utlandsresa på egen hand och bilden till det är, som synes, en discokula.

Året är 1979, platsen är England, sällskapet är kompisen P. Minnet som satt sig och som vi fortfarande skrattar åt ibland när vi träffas är vårt livs första besök på ett "riktigt" diskotek, "Top Rank" i Brighton. Vi hade klarblå satinbyxor (och alldeles för höga skor) och Bacardi & Cola i glasen (vi var alldeles för unga). Musiken bokstavligt talat dunkade oss längre och längre in i lokalen, in i trängseln på dansgolvet.

Vi var hänförda.
Alla våra pengar gick åt till att köpa maxisinglar och av alla 1979 års landsplågor väljer jag nog ändå - den här gången! - denna som mitt semesterminne:



7 kommentarer:

Anonym sa...

Naturligtvis, hade den också! På maxi singel!
Min första på egen hand var Hastings året före!
Å för varje resa efter det har man musik minnen! Undrar om det är en generationsfråga?? jag överlever inte utan mina skivor! ;-)

Anonym sa...

Ja, vem minns inte denna låten!
Denna låten hörde jag första gången hemma hos en kompis som varit utomlands någonstans och köpt med sig denna landplåga. Vi var några stycken som fick varsin singel och gissa om den snurrade många gånger!

Har inte en aning om jag ens har skivan kvar numera. Men det blir nog snart en tur till vinden för att kolla in vilka singlar och LP-skivor som överlevt ett antal flyttar. Det är snart dags att börja dra igång LP-spelare, fast det får bli en nyinköpt eftersom den gamla har gjort sitt.

Ha en fin lördag!
akson

Anna tassar in.. sa...

Ja men du himmel man man dansat till den där låten..kan tro att dina minnen därifrån är härliga.

Husbilen Credo sa...

Jodå, nog minns man denna landsplåga.

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på min länk. Den är fixad nu till min semesterlåt.
Tack för kommentaren och ha en fortsatt fin weekend.

Anonym sa...

Mmmmm disco, det var länge sedan =)

tallrotsmarie.blogg.se

Veronica sa...

Läcker bild.
Den spelas väl nån gång då och då ute på discoteken fortfarande och alla händer i luften kommer upp!!!
Håller med om att den är bra =)

Anonym sa...

Oj vad minnen hoppar och far när man kikar runt bland bidragen,skrattar lite med dig .
Visst är musik och minnen fantastiska.