5 juni 2008

Kulturfyran 10

Kulturfyran denna vecka är av arten blandad kompott och här är mina svar:

1. Fotbolls-EM, jag: tycker du att fotboll är kultur?
I allra högsta grad. De som inte tycker det kanske ändrar uppfattning efter att ha läst Åke Jönssons bok om fotbollens historia? Jag skrev "av mig" om fotboll häromdagen, så jag har inte så mycket mer att tillägga...
2. Fredag 6 juni är det den svenska nationaldagen. DN har intervjuat åtta olika människor som tillsammans ska ge en slags bild av vad Sverige är i dag. Vad är bilden av Sverige för dig? Om du ska beskriva Sverige i fem ord: hur blir det?
Jag vet faktiskt inte, 5 ord... "Börjar bli trångt i ankdammen" kanske?
3. Sommar är för mig bland annat samma ska som att jag läser en massa. Har du något tips på en bok jag ska läsa nu?
The Dream av Harry Bernstein (alternativt, om du inte redan läst den, The invisible wall av samme man) eller se fråga 1 & 4.
4. Många bokförlag satsar på att släppa deckare inför sommaren. Jag har tydligen gått på deras marknadsföringsknep för jag läser väldigt gärna deckare under sommaren. Vilken är den mest spännande bok du läst?
Judasbarn av Carol O'Connell - utan någon som helst tvekan.

Läs andra bloggar om , , , , , , ,

1 kommentar:

Din vän sa...

Tack för boktipsen. Ska kika närmare på dem.
RS
kulturbloggen.com