1 juni 2008

Vad gjorde du?

Tänk vad märkligt det är ändå, det här med fotboll och VM och EM. För varje begivenhet de senaste 16 åren minns jag i stort sett exakt var jag befann mig och vad jag gjorde och vem som var där.

  • EM '92 - sålde jag varm korv i hörnet Skomakaregatan/Södergatan och firade den danska segern i Jesusparken.
  • VM '94 - hängde jag framför storbildsskärmen på Walter & Co och dansade på borden för Sverige. Grät när Baggio missade straffen.
  • EM '96 - sommarjobbade jag på flygbåtarna och hade fullt upp med alla svenskar som betedde sig som danskar.
  • VM '98 - befann maken och jag oss i L.A. och fick se alla matcherna på galna tider på ännu galnare platser tillsammans med de allra märkligaste figurer. Grät för Italien.
  • EM '00 - hade vi fasta parkettplatser på Lilla Torg. Floder av tårar för Italien.
  • VM '02 - väntade jag förstfödingen med arbetsnamnet "Glenn-Diego-Battistuta" (nej, han fick inget av de namnen, men det var svårt att släppa Glenn - som i Strömberg alltså) och såg en del matcher på Sir Toby's. Grät för både Sverige och Italien.
  • EM '04 - väntade jag liten igen och såg inte en enda match utomhus eller på storbildsskärm. Började bita på naglarna igen. Grät. Hade jag kunnat hade jag rökt.
  • VM '06 - såg vi alla matcher utom finalen (?!) i Italien. Grät för Italien av ny, trevligare anledning.
  • EM '08 - kommer vi att se alla matcherna i Sverige utom finalen som vi ser i Italien. Kommer säkert att fälla en tår av en eller annan anledning detta EM också.

För den som känner för det, kan detta anses vara en utmaning:) - glöm inte länka så att jag kan hitta dig! För dig som inte har någon blogg - skriv dina minnen som kommentar om du vill vara med!

Andra bloggar om , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga minnen! synd att jag själv har tappat så många... =(

Minns dock -94 såklart! Ett av många minnan den fotbollssommaren faktiskt. Var i Italien på semeter med familjen. Jag låg och sov och vaknade av åskan när jag till min förskräckning upptäckte att mina föräldrar inte var på det mörka hotellrummet. Jag gick ut från rummet ut genom de tomma hotellkorridorerna och letade. Marmorgolvet var kallt mot mina bara fötter. Jag hörde en massa röster, skrik och glada skratt... dit gick jag i kalsonger och t-shirt - till hotellbaren! där visade de en italiensk gruppsspelsmatch och det var vild glädje. Hittade både mamma och pappa där och allting blev varmt =)

Sen minns jag 2002, då var jag också på semester i Italien. Gick upp tidigt för att se den avgörande gruppspelsmatch mot Argentina. Min bästa vän ville inte följa med, han var för nervös... stannade hemma. Men vi andra gick, hittade en storbildtv i en bar och frågade om de kunde visa sverigematchen. Det gjorde han och resten är historia. När AS knorrade in den frisparken så reste sig håren inte bara i nacken och på armarna, utan på hela jävla kroppen. Det var sagolikt.

Än värre var känslan i ett visst EM för fyra år sen. Det blir lite Italien- tema märker jag nu =) Sverige-Italien. Zlatan-Italien. Gud-Italien... Det jävligaste jag varit med om på tv. Jag satt helt målös med hakan i Kina framför teven hemma hos mamma på landet. Vi sprang så småningom in till grannarna och snackade om vidundret, magikern och den omänskliga Malmöpågen hela kvällen!!

Där har du tre av mina starkare minnen, men det finns såklart så många mer... straffläggningar 94, både sveriges och i finalen! Nåja =)

Dennis Alexis Hellström sa...

Så lite så! <3 Tack för att du läser.

Liz1e sa...

det blir mycket Italien i de här sammanhangen - kul att du hängde på!