26 augusti 2008

Bibba, rackare, palula och koprolali

Ännu ett nummer av min favorittidning har utkommit och redan efter att bara ha skummat igenom den har jag lärt mig massor!

Bibb har jag t.ex. lärt mig, är en förkortning av bag-in-box och man har då även skapat ett nytt verb - bibba - som således betyder "dricka vin från låda". Ganska oläckert på nå't vis, men ändå.
Jag har också fått förklarat för mig att ordet "rackare", som jag faktiskt använder ganska ofta, inte är så smickrande. Ursprungligen var det benämningen på bödelns hantlangare, vars uppgift var att assistera vid avrättningar och begrava liken. Utöver denna tämligen oläckra sysselsättning, var det också han (för det var nog en man va'?) som bl.a. tömde latriner och tog hand om djurkadaver. Intressant hur detta ord kunnat bli en lite kärvänlig benämning på en buscharmig unge.
Jag har också lärt mig att det finns ett språk som heter palula och talas av omkring tiotusen personer i nordvästra Pakistan.
Visste ni förresten att det finns ett "fint" ord för skitprat? Koprolali (av grekiskans kopros 'exkrementer' och lalia 'prat'). Om inte, så vet ni det nu.
Läs andra bloggar om , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det var rackarns vad mycket jag lärde mig nu. Koprolali ska jag komma ihåg.

Jah Hollis sa...

En rackare kan väl vara detsamma som ett järn, en tuting, en lillelille också nuförtiden?

Wikipedia har faktiskt en artikel om ordet:
sv.wikipedia.org/wiki/Rackare

Liz1e sa...

asapasa: ja, visst känns det som ett bra-att-ha "fint" ord?
jah: artikeln i Språktidningen var lite snällare i uttryckssättet än wiki...

Balance sa...

Hmm, bibb vet jag inte om jag vill använda för lådvin - det är vad vällingflaska heter på franska. Eller egentligen heter det "biberon", men man säger mest bara "bib". Och då tänker man ju osökt på om lådvinet egentligen är en vällingflaska för vuxna... Tja...

Liz1e sa...

balance: ja, i Frankrike är det nog ingen hit med bibb, men på engelska är det väl rätt OK? To bib.. nej förresten - oläckert det med, fast kanske av andra skäl än ditt:)

Jah Hollis sa...

Eric Bibb är helt OK:
www.ericbibb.com/frameset.html