4 augusti 2008

Snälla rörelser

För ett tag se'n läste jag nå'nstans om en ny sorts rörelse - Anonyma Klubben (nedan kallad AK).

Det hela går ut på att när man t.ex. köper ett choklad eller en dricka till sig själv, så köper man två. Man ger den extra saken till personen i kassan och ber henne/honom att välja ut en kund som kommer efter en själv och ge den extra saken till honom/henne (se'n går man därifrån - man ska alltså inte stå och kolla vem mottagaren blir). Till mottagaren ska kassören/kassörskan bara säga att det är från AK. En annan variant kan vara att fästa sin ej utgångna p-lapp på biljettautomaten så att någon annan kan ha glädje av den.
Nu har jag provat det här, men mixar det med en annan rörelse jag fascineras av - bookcrossing. Igår köpte jag 2 ex av en bok jag själv just läst. Det ena gav jag till min mamma och det andra la jag på sittbänken i hissen på vårdcentralen med texten "hälsningar från anonyma klubben".
Känner mig riktigt snäll faktiskt. Och anonym. Och hederlig.
Läs andra bloggar om , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter sympatiskt tycker jag. Ska nog lägga någon bok på bussen när jag ska till stan idag!

Gårdsromantik sa...

Så spännande. Blev inte kassörskan fundersam?

Kram Maud

Karin sa...

Alltid lika intressant och inspirerande att läsa din blogg! Hoppas du haft en riktigt skön sommar! Toscana är man ju lite avis på, även om vi hade en fantastisk vecka (med barnvakt!) på Rügen. Nu har vi köpt syskonvagn, så det börjar kännas läskigt verkligt. Ska bara borra upp skötbordet också, så är man väl så laddad man kan bli när det är dags om 2 (låååånga) månader. Ha det gott!

Alla smutsiga detaljer sa...

Klubben är alltså så anomnym att jag inte vetat om att jag är med. Jag brukar i och för sig skriva typ, skicka vidare, eller något litet budskap när jag lägger böcker i tunnelbanan. Jag brukar alltid lämna pocketböcker som jag läst. Min kompis som gör samma sak misslyckades dock för ett tag sedan när hennes bänkgranne jagade henne ut från t-banan för att lämna hennes kvarglömda bok... Lite roligt tycker ja.

Liz1e sa...

annapanna: kunde tänka mig att detta passar dig:))
gårdsromantik: jag har inte gjort den "renodldade" AK-grejen med kassörskan än utan skött allt själv, men jag ska!
Karin: Tack snälla du - vad kul att höra att allt är bra!!! njut av de där 2 "långa" månaderna - se'n är det slut minsann;)
asd:ja, bookcrossing-rörelsen är väl rätt stor vad jag förstår. Jag har en gång själv sprungit efter en tjej som la ifrån sig en bok - inte roligt, men lite pinsamt...:)