3 augusti 2008

Stadskunskap

Vår vän Fröken P ska bli Fru B.
Hon kom till sta'n från Gotland för kärleks skull för 3,5 år se'n och när vi nu vet säkert att hon tänker stanna, fick möhippans tema bli "Din nya hemstad sedd från alla håll & kanter", en tur som jag för övrigt kan rekommendera alla - inklusive de som tror de kan, vet och har sett allt i sta'n.
Dagen började på Stortorget, som under helgen ser ut så här:
Nej, det är inte vi som spelar... dräkterna var helt enkelt för små så vi fick stå över.
Detta året också.
Efter en god lunch åkte vi se'n kanalbåten Rundan som sig bör och utan att lägga någon som helst skuld på det stackars flickebarnet som sommarjobbar som guide, måste jag säga att innehållsmässigt var det nog något av det sämsta jag upplevt i denna genre. Ett sorgligt, för att inte säga katastrofalt dåligt manus har de satt ihop, eller vad sägs om: "...huset blev senare kvinnofängelse för Malmös lössläppta kvinnor. Några sådana finns inte längre. Kvinnofängelser alltså." Tänk er se'n detta översatt till engelska och tyska - vojne, vojne! Det var faktiskt bättre förr - klara, tydliga fakta utan skämt, inspelat på band.

Men naturligtvis lärde vi oss massor, som till exempel vad detta är och var det finns...
... och att det under Schougens bro finns krokar att hänga sprängämnen i för det fall man behövde spränga bron för att skydda sta'n, men att dessa aldrig använts annat än till att hänga kläder i när isen varit tjock nog att åka skridskor på.

Vi fick också chansen att jämföra gamla...... och nya hovrättenKalla mig gärna konservativ, men jag föredrar den gamla.

Efter turen under sta'ns 21 kanalbroar blev det ytterligare ett
transportmedel man inte kan vara förutan

Men jag tycker nog att de byter nummerserie lite väl ofta. När man väl hunnit lära sig att det inte var 37:an eller 38:an till Folkets Park längre utan 11:an, ja då byter de igen - till 5:an!!!

Det finns hur många bra & trevliga anledningar som helst att gå till Malmö Folkets Park - Sveriges äldsta sådan för övrigt - men idag var vårt mål givetvis Pariserhjulet.

"Ja, det är min liv och kniv, alla tiders perspektiv
när man ser det lite grann så här från ovan."

Efter dessa svindlande höjder promenerade vi sedan tillbaka en bit in mot city för att lära oss dreja (jomenvisst!!) och dekorera hos en viss välkänd keramiker (som förutom att vara keramiker även är min svärmor).

Blivande bruden målar "din&minskålar"

Medan vi lät fantasin flöda i verkstan hade dagen hunnit bli en osedvanligt vacker kväll som vi avslutade med picknick och konsert i Alnarpsparken (njae, inte i sta'n direkt, men nära). Jag kan inte särskilt mycket om musik på det teoretiska planet och skulle aldrig i livet våga mig på att "recensera", men oavsett vad man tycker i vissa tidningar så njöt vi av både Eva Dahlgren & Peter Jöback. Och det viktigaste av allt - blivande Fru B var mycket, mycket nöjd.

Och jag - ja, jag fick mig en rejäl dos av sta'n, så nu ska jag varken gnälla eller beklaga mig på ett tag.

Läs andra bloggar om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ni verkar ha haft det mycket trevligt...ha det så gott

Jah Hollis sa...

Tänk att man kan ha en sådan heldag i lilla Malmö!
Det lät ju som ni hade riktigt kul! :-)

Liz1e sa...

jajamensan - både trevligt och kul var det; man tar sig ju normalt inte tid till heldagar i en stad man tror man kan utan & innan...