7 augusti 2008

Mamma Mia!!!

Jag har alltid bara varit så där måttligt förtjust i ABBA. Hade förvisso "allt" på LP på den tiden det begav sig, men har se'n inte brytt mig om att byta dem mot CD-skivor när CD-spelaren ersatte min uttjänta skivspelare. Inte heller har jag brytt mig nämnvärt om att ALLA utom jag själv har sett Mamma Mia musikalen - det har helt enkelt aldrig blivit av.

Däremot kom jag och maken iväg igår ikväll och såg filmen - i 1 timme och 49 minuter var jag totalt uppslukad, bedårad och efteråt inspirerad. Nej, Pierce Brosnan har jag aldrig gillat och gör det fortfarande inte efter detta. Hade hellre sett t.ex. Jeff Bridges eller Richard Gere i hans ställe som ex-hippie, men OK man kan inte få allt. Resten av besättningen var hur bra som helst och musiken, ja musiken... jodå, jag ska låta mina barn lyssna på originalen med ABBA också, men filmens storslagna arrangemang är verkligen i en kategori för sig själv, så den ska jag älga iväg och inhandla idag.
Läs andra bloggar om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Balance sa...

Ja, visst är den underbar! Jag måste se den igen. Och teateruppsättningen. Fast jag tyckte att Pierce Brosnan var bra i den här rollen och ser inte alls Gere i den. Kan bero på att jag aldrig har varit jätteglad i honom. Tycke och smak, du vet... :-) Meryl Streep är lysande som vanligt. Så snygg hon är!

Anonym sa...

Ja, den var toppen! I vår lilla stad applåderades det efteråt, det händer aldrig annars. Kan tilläggas att det var länge sedan jag lyssnade på ABBA, men texterna sitter kvar i huvudet på mig märkte jag...

Pierce har väl inte varit min idol heller men han steg i min aktning när jag såg en konstig film som heter Matador. Han är en sk "hitman" där och driver rejält med Bond. Riktigt kul.

Alla smutsiga detaljer sa...

Läste i tidningen att ABBA gold låg etta på försäljningslistan i England - igen! Crazy!

Jag har inte sett filmen men det har min 13:åring och hon ÄÄÄlskar den. Hon var i och för sig lite besviken på att det bara var hon och hennes kompis som sjöng med i alla låtarna...

Jag hade ingen aning om att hon kunde dom!

Anonym sa...

Jag vill se filmen fler gånger fast jag blir lite rädd att den inte ska vara lika bra som första gången....får se om jag vågar...
Firth oooolala

Trixie sa...

Vilken tur att jag redan har introducerat sonen din, till det bästa enligt mitt tycke:Led Zeppelin!

Liz1e sa...

balance: ja, tänk att se ut så när man snart ska fylla 60...:D
annapanna: ing applåder & vad värre var - halva salongen gick innan eftertexterna och missade allt det roliga:D
asd: ja, de där texterna verkar komma till en av sig själva på nå't sätt... märkligt! och det verkar som om ABBA Gold är ett album som bör finnas i var mans hem, ungefär som IKEAs Billy:D
asapasa: japp - Firth regerar!
trixie: ja, det har du ju lyckats med kan jag meddela:D Har du förresten läst mitt inlägg Kulturfyran 9 från den 29 maj?