10 april 2008

Kulturfyran 2

Veckans kulturfyra anknyter till DNs artikel om den nya sajten Ameibo.com som utmanar piratsajterna med en tjänst för laglig fildelning av film. Här kommer mina svar:

1. Tror du att en laglig tjänst för fildelning av film kan konkurrera med pirattjänsterna?
Nej, olagligheter är av någon anledning alltid populärast.

2. Musik och film är väl det som mest delas ut via fildelningssajter, men också böcker går att få tag på den vägen. Skulle du kunna tänka dig att läsa en bok som du laddar ner via datorn?
Nej minsann! Min eviga och innerliga kärlek till boken, särskilt då i pocketform, är oövervinnerlig.

3. Tror du att fildelning hotar kulturarbetarna?
Inom musik och film är det nog ett ganska stort problem, men när det gäller böcker tvivlar jag. Eller så är jag bara naiv.

4. Jag läste i förra veckan att de amerikanska filmproducenterna har långt gångna planer på att lansera ett sätt att visa film på i 3D och där också lukter ska kunna vara en del i filmvisningen, för att på så sätt tvinga besökare till biograferna för att se filmen. Vad tror du om det? Vill du se filmer i 3D med lukter till?
Faktiskt inte - det kan lukta "räligt" nog ändå i en biosalong...

Inga kommentarer: