28 april 2008

Registreringsskyltar

Ända sedan jag var sådär en 9-10 år och man införde de nya registreringsskyltarna på bilar i Sverige har jag roat mig med att göra ord av de 3 bokstäverna. BGF kan t.ex. bli BioGraF, TRT kan bli TåRTa, mammas gamla folkasnurra FZG blev FaZerGodis osv. Ni förstår va’?

När jag kom till Italien på 80-talet, bidrog registreringsskyltarna där till att jag lyckades lära mig Italiens alla provinser utantill. Deras registreringsnummer började på den tiden nämligen alltid med beteckningen för den provins bilens ägare var skriven i - BZ för Bolzano, TN för Trento, BG för Bergamo osv. - mycket värdefull kunskap kan jag meddela.
1994 ändrade man nummerserie i Italien och tog bort provinsbeteckningen. Protesterna mot detta blev, på traditionellt italienskt manér, högljudda och 1999 gjorde man ytterligare en ny variant. Till nummerserien från -94 lade man, förutom EU-symbolen och landsbeteckningen "I", till provinsbeteckningen i minsta möjliga teckenstorlek nere i höger hörn under årtalet för bilens registrering. De skulle tvunget ha med så mycket information på sina skyltar att de fick öka storleken både på längden och på bredden.
Det här med registreringsskyltar är stort i Italien - en konstform med en mycket gedigen historia precis som så mycket annat i detta passionerade land. Det finns hemsidor i ämnet och artikeln på Wikipedia, där man kan läsa om hur skyltarna ändrat både form, färgsätttning, materialval och nummerserier under förra seklet, tar aldrig slut .
Jag fascineras verkligen av denna passion och det (nästan) första jag gör när jag kommer till ett nytt land är just att försöka lista ut deras eventuella sytem med registreringsnummer. Det som ligger mig varmast om hjärtat är fortfarande Italiens och helst med den färgsättning som gällde 1976-85, med svart botten, orange provinsbeteckning och numret i vitt.

Fram till 1994 - med provinsbeteckning CE för Caserta

1994-1999 utan provinsbeteckning - helt utan charm


Dagens skylt - ägare från BZ (inte helt lätt att se)





9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med, den med svart botten är snyggast.

Anonym sa...

jösses, jag trodde nästan jag var ensam om denna lek. jag har introducerat den till en del vänner och det har blivit högt uppskattat. detta är en lek jag gillar att pyssla med när jag sitter på bussen och pendlar mellan jobb och hem (eller tvärt om). det fördriver verkligen tiden lätt.

dock har jag inte uppnått din fantastiska nivå! jag skulle vilja utse dig till Queen of the Road! :)

Liz1e sa...

max: har alltid vetat att du är en kille med stil;)

nfavm: själv har jag aldrig yppat ett ord om denna min "böjelse" för någon. maken rynkade bekymmersamt pannan när han läste mitt inlägg idag - så tack snälla för din "bekräftelse" - jag är varken ensam eller galen:D

Frukostflingan sa...

Det där med ordleken var lite kul, jag har aldrig provat men nu måste jag bara testa...
Ja du, det där med bloggandet kan visa sig bli lite jobbigt ibland, mina barn rynkar ofta på pannan åt mina konstiga och ibland avslöjande inlägg...

Anonym sa...

Kommer ni ihåg ett av alla dessa lördagsunderhållningsprogram (lite långt ord, eller?) från Gbg med jag tror det var översteprästen av dåliga programledare från GBG, Oldsberg, där man tävlade just i att bygga ord från bilskyltar? Scheisse, min gamla svensklärare hade nog inte varit nöjd med den meningen, det är härligt med internet....

hattgrisen sa...

var förmodligen ute och läste regskyltar just de lördagskvällarna:)

Balance sa...

Haha, jag gör samma sak och tack för att du redde ut begreppen när de gäller de italienska nya regskyltarna. Hade inte alls samma koll när vi var i Italien i julas som jag hade för...senast jag var där. :-)
I Frankrike är det superkul för där berättar de två sista siffrorna i vilket departement/region man bor. Vi har t.ex. 85 och det står för Vendée. De går i alfabetisk ordning. Nu läser jag dock på Wikipedia att de ska ändra det fr.o.m. 2009 och ha det som i... Italien. Buhu, vad tråkigt. Se här:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Plaque_d'immatriculation_fran%C3%A7aise

Anonym sa...

Det här med registreringsskyltar är ju hyfsat nördigt så jag får väl dela med mig av ett länktips till lite annan nördighet.

http://www.tapedeck.org

Lite skön nostalgi, eller hur?

Liz1e sa...

balance: gillar inte det här med likriktning bara för att vi är européer... nå'nting eget ska man väl få ha! Tack själv för att du initierade mig i det franska systemet, får se om jag hinner dit innan det ändras. Då kunde man ju ha en lista med sig och kolla vilka departement man möter på vägen - helt i min smak:D
Och förresten, vi får väl se hur länge det dröjer med en fransk protest - en strejk eller annat sydländskt temperamentsrelaterat beteende;-)

Max: briljant - också helt i min smak:D