13 april 2008

Planteringsbekymmer

Vid den här tiden på året blir jag, precis som alla andra, fullständig uppslukad av det här med att plantera och pyssla utomhus. Jag har varken gröna fingrar eller kunskaper, utan chansar vilt både vad gäller sorter, årstid och skötsel – ibland lyckas jag och ibland inte.

Tidningsinköpen just nu är självklara och oemotståndliga – Drömhem & Trädgård, Hem ljuva hem och Sköna Hem, Plaza Interiör och till och med Laura har trädgårdsspecial eller åtminstone balkong & terasspecial. Rosie är min klara favorit - både glansig och glammig - för den får mig att på fullt allvar tro att till och med jag enkelt kan få ihop det som de på Drottningholm eller på gigantisk takterass i city. Där hittade jag precis den kombination blommor jag vill ha i den stora, grå krukan på framsidan – vita Minipenséer, rosa Bellis och vit Ranunkel.

Idag var maken hemma igen och eftersom sonens feber från igår visade sig vara vattkoppor, fick han vackert stanna hemma medan jag gav mig iväg på det, skulle det visa sig, fullständigt omöjliga uppdraget att hitta dessa plantor. Jag körde runt till 6 olika plantskolor och handelsträdgårdar och överallt sa de samma sak – ”ja, det är många som frågar efter just de blommorna, men tyvärr är de slut” Jag åkte hem igen, satte mig att ringa runt till ytterligare 8 ställen inom rimligt köravstånd men ingen kunde hjälpa mig.

Tydligen är det fler än jag som hämtar idéer i Rosie - eller kanske är det just vita Minipenséer, rosa Bellis och vit Ranunkel som gäller i år?

Vår (fortfarande) tomma kruka

Inga kommentarer: