5 maj 2008

Bokenkät

Fick tillsänt mig länken till en enkät om böcker som jag bara inte kunde motstå att besvara:
1. Vilken bok läste du senast?
”Svampkungens son” av Marie Hermansson.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Har läst lite mer än halva ”Drömstället” av Melissa Bank. Nästa på listan är "Mig äger ingen".

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är nog 50/50.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Om boken är riktigt bra håller jag koll på hur många sidor jag har kvar. Meningen med det torde vara att jag ska slå ner på takten lite så att den inte tar slut så fort – det brukar gå "så där"…

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Prenumererar på nyhetsbrev från t.ex. Månpocket och adlibris, så en del inspiration får jag från det hållet. Tycker också om vackra omslag och blir ibland förförd av det, även om det många gånger gömmer sig riktigt dåliga historier mellan de vackra pärmarna. Läser till 98% pocket, men en del författare kan jag inte vänta med – t.ex. Arnaldur Indriðason, så då blir det inbundna inköp av dem. Blir numera också inspirerad av bloggar. Svaret hade blivit betydligt kortare och sammanhållet om jag jobbat kvar i bokhandeln…

6. När blir en bok för lång?
300-350 sidor känns lagom.
Överstiger jag det ska det vara något exceptionellt bra!

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Periodvis. Tycker det är kul och givande att läsa på originalspråk, men är tyvärr ganska lat.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?”
"Priset på vatten i Finistère” av Bodil Malmsten. Den har jag gett till många nära väninnor, både i och utanför Sverige. Den finns som väl är översatt till bl.a. engelska.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Jadå, inga problem. Har jag inte blivit fast efter 30-40 sidor slutar jag läsa. Livet är kort nog ändå och jag vill definitivt inte slösa bort det på dåliga böcker när det finns så många bra.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Nutidsromaner, ganska mycket kvinnoöden och på senare år har deckare fått stor plats i mina hyllor. Memoarer och biografier är jag sämst på.

Inga kommentarer: