14 maj 2008

Rosa åt alla!


Häromdagen hittade jag en fånig bilaga - ”Baby & barn" - instoppad i Sydsvenskan. Inuti (ja, jag bläddrar alltid igenom alla reklam- och andra bilagor) hittade jag en ännu fånigare annons för bl.a. ett rosa leksakshus med texten: ”För alla små tjejer som gillar rosa”
Va’?! Vaddå – är det bara tjejer som gillar rosa kanske?
Alla som skrikit sig hesa om att vi ska behandla våra barn likadant oavsett kön – hur går det med det där egentligen? Och H&M, Lindex, Kapp Ahl och alla andra som säljer barnkläder – ingenstans hittar man rosa t-tröjor med Star Wars-tryck (däremot finns det svarta med Hello Kitty-motiv – men de är klockade och har puffärm).
Hur ska man tolka det? Att de som gillar Star Wars inte tycker om rosa? Eller att rosa är tjejjigt och att tjejer inte kan gilla Star Wars?
Jag bara undrar.
En liten, men dock, tröst hittade jag hos NFAVM och den trösten kan ni se här. Båda bilderna gjorde stor succé hos både tjejerna & killarna i vår lilla familj.


Andra bloggar om , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

själv har jag lääänge retat mig på det dära sterila tänket, flickor gillar dockor och rosa och pojkar gillar bilar och blått.

när jag var liten var jag inge vidare förtjust i dockor och jag avskydde klänningar. någon enstaka gång tvingade min mamma på mig nån väldans ful klänning och dockor hade jag i massor (dessa stuvade jag in i garderoben). någon klänning har jag inte burit sedan barndomen.

jag var helt galen i jetplan, militärflygplan typ F14 och fick verkligen tigga i evigheter för att mamsen skulle köpa mig modeller så jag fick bygga dessa fantastiska ting och sedan ställa ut dem i mitt rum.

låt pojkarna som älskar rosa frossa i denna färg och låt flickorna slippa oproportionella barbie! ;)

Anonym sa...

Ja fy vad det är trist med det där stereotypa tänket.

Tänk ändå vilken skillnad det var bara när min stora tjej var liten, det var inte alls samma könsuppdelning då (detta tjatar jag jämt om) som det är nu. Det var bättre förr ibland.

Anonym sa...

Hmm. Jag fick en massa dockor, visste inte vad jag skulle göra med dessa, därför klippte jag av dem håret och målade på dem med tuschpennor. Därefter slängdes de i något hörn. Har aldrig köpt dockor till min dotter, inte för att jag på något sätt hatar dockor, jag förstår dem bara inte.

Det var ibland svårt att hitta praktiska kläder till dottern när hon var mindre, det var bara en massa fluff. Man kan inte klättra i träd iförd en massa fluff.

Liz1e sa...

nfavm: jag hade också dockor i överflöd, men kan verkligen inte minnas att jag faktiskt lekte med dem... älskade däremot skivspelaren som jag kunde spela mina Pippi-vinylisar på fram & baklänges;)

mammajobbar: japp, det var bättre förr, helt klart!

annapanna: nix, fluffklädslar gör sig bäst på cirkus;)

Din vän sa...

Det trodde jag inte förekom idag. Mina tonårssöner och deras kompisar gillar rosa och lila. Den nya generationen är inte låst, men när reklammakare är så konservativa förstör det ju.
Det finns förresten en ny kulturfyra att svara på:
http://kulturbloggen.com/?p=3563