15 maj 2008

Kulturfyran 7

Kulturfyran denna vecka handlar om djur och våren - roligt och enkelt att svara på!

1. Kor på grönbete, som en bild av människor. Vilket djur i litteraturen, konsten, eller filmen har gett dig mest eller tycker du är en bra bild av något?
Som barn var jag fullkomligt galen i hundar. Mitt liv kretsade kring allt som fanns om hundar i bok-, tidnings- och annan form men jag hade nog ingen särskild favorit, bara det var en hund. Jag tycker förvisso om hundar än idag, men när jag ser tillbaka på mitt nästan maniska intresse förstår jag att det förmodligen var hunden som symbol för gemenskap och vänskap som attraherade. Ensambarn? Jajamen.

2. Vilket är ditt favoritdjur?
Schimpans - tveklöst!

3. Tycker du om kor förresten? För många år sedan tror jag Kurt Olsson hade en intervjuserie där han alltid ställde den frågan till sina gäster.
Grädde är för mig en av de ingredienser utan vilken all matlagning blir totalt meningslös och utan kor – ingen grädde! Alltså älskar jag dem – villkorslöst.

4. Krumsprång för våren.Vad är våren för dig?
Trots att jag är vårbarn, blir jag alltid lite deppig sådär i mars-april nå’n gång. På senare år, med småbarn och trädgård, har jag dock börjat se fördelarna och tycker det blir bättre för varje vår. Vinteroverallerna packas ner eller säljs på loppis och man slipper jaga runt efter vantar & mössor. Planteringskepsen åker på och hjärtat klappar lite extra när jag stiger in på en plantskola och ska välja ut plantor till att fylla krukor med penséer, pelargoner och annat vackert som man se’n kan njuta av hela sommaren. Att kunna gå omkring barfota på terrassen och gräsmattan är också vår för mig, men favoritårstiden är och förblir hösten. Men den kanske blir föremål för en kulturfyra vid ett senare tillfälle?

Andra bloggar om , , , , ,

1 kommentar:

Din vän sa...

Hundar är fina. Fast katter ligger mig ännu närmare.
Kor, jag är faktiskt lite rädd för dem. De rör sig så skakigt liksom och är faktiskt riktigt rejält stora.
RS
kulturbloggen.com