18 mars 2008

Bakterier

Vi har streptokocker i familjen, igen. Jag och lilleman vaknade i morse och var rejält justerade, så klockan 8 när de öppnade på vårdcentralen var jag först i telefonkön. Fick en tid meddetsamma och när vi kom dit konstaterade doktor Mats snabbt att jag har halsfluss medan sonen ”bara” har streptokocker som ännu inte hunnit hela vägen. Denna gång propsade jag på att hela familjen skulle få ta halsprover och doktorn höll med om att det vore lämpligt. Maken och lilla prinsessan infann sig en kvart senare och jovisst, vi har samma bakterier allihop.

Det är vid sådana här tillfällen man inte direkt beklagar att man bor på en liten ort. Orkar inte ens tänka på vilken karusell det varit om vi bott i sta’n idag när hela familjen måste komma till på vårdcentralen samma dag. En bonus och en fläkt av svunna tider är det ju också att doktor Mats vet förnamnen på alla i familjen utan att titta i någon journal och att doktor Månsson stannar till i väntrummet och frågar lilleman vilken leksak han valde denna gången efter provtagningen. Lite småmysigt mitt i eländet.

Nu gäller det att komma ihåg 4 x 2 doser penicillin om dagen i 10 dagar, huga! Så länge man mår apa klänger man sig ivrigt fast vid varje dos, men så fort man känner sig bra igen (efter typ 2 dagars medicinerande) är det ju som förgjort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter som den sorts vård man vill ha! Jag har båda mina barn (rätt mycket större än dina) i Malmö och där är det kört om man blir sjuk. Har man inte kontakter eller annat hyss för sig så kan man nästan lika väl lägga sig ner och dö. Trist.

Tack för länkningen!