15 mars 2008

Bjärred

Platsen vi bor på är inte alls så hemsk som jag får det att låta. Jag slarvar till och med med språket – vi bor ju faktiskt inte i en förort. Bjärred är en tätort minsann, i Lomma kommun. Med nära 9 000 invånare. Och här är till och med riktigt vackert, speciellt på sommaren, och man behöver inte alls ta sina promenader i de trista 70-talskvarteren. Gamla Bjärred är faktiskt både förföriskt och bedårande. Och nästan helt utan tillbyggda uterum.

När det inte blåser stormvindar (nu snackar vi Skåne så då är det ju inte defaultläget) eller regnar från sidan är det dessutom fantastiskt fint att gå längs stranden utmed Öresundskusten. Går man från naturreservatet i norr mot Långa Bryggan i söder ser man sta’ns skyline på andra sidan Lommabukten när det är klart väder. Turning Torso och Öresundsbron ser man alltid, så när min längtan tillbaka slår till går jag ner dit, oavsett väder. För säkerhets skull ska jag kanske tillägga att jag med ”sta’n” alltid avser Malmö. Ungefär som invånarna i en annan världsstad refererar till sitt ”the City” – det behövs liksom inga förtydliganden.

Sneglar man åt vänster på sin promenad får man dessutom sin beskärda del av både modern och äldre arkitektur – de palatsliknande husen ligger där som bakelser på en långsmal bricka med utsikt över sundet och den vyn föder drömmar. När lördagen kommer går man troget till Martin i videobutiken och spelar sina lottorader man satt ihop av sina egna och ungarnas födelsedatum.

Långa Bryggan vid badstranden i söder är 524 meter lång och en av Sveriges längsta badbryggor. Den finns visserligen inte med på UNESCO’s värlsdkulturarvslista (ännu), men är helt klart värd ett besök. Längst ut på bryggan finns det dessutom numera ett fantastiskt fint kallbadhus med restaurang och jag kan varmt rekommendera deras söndagsbrunch – väldigt god mat, trevligt bemötande och barnen är välkomna – bara det är skäl nog för ett besök!

I april-maj nå’n gång öppnar den vida omtalade ”Sommarkiosken” vid gamla stationshuset och folk vallfärdar från överallt för att äta deras mjukglass. Jag är osäker på om det fortfarande är själva glassen som lockar. Den är förvisso fortfarande väldigt god och utbudet av strössel & toppings är enormt, men det är nog så numera att det är traditionen som sådan som lockar mest. Vid Sommarkiosken kan man en solig söndag träffa på folk som man aldrig ser annars, lite grann som på juldagen på sta’ns nattklubbar.

Bjärred är lite världsberömt också. ”Henke” Sundström, Patrik och Daniel Andersson kommer härifrån. Två av tjejerna i Calaisa kommer också från Bjärred (de är väl världsberömda?) Dessutom spelades första avsnittet av serien "Fyra nyanser av brunt" delvis in här. Lite ”Jag mötte Lassie….”, jag vet.

Det är bara 25 kilometer från sta’n hit. Nu är våren och sommaren inte långt borta, så till er som inte tycker att avståndet är oöverstigligt - vi ses vid Sommarkiosken!
Annars ses vi väl på juldagen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: