31 mars 2008

Sommartid

Det här med att ”förlora” en timme på våren blir bara svårare och svårare för varje år som går tycker jag. Jag är helt sänkt i flera dagar efter omställningen, känner mig konstant trött och har ont i huvudet. I början när de införde sommartiden kändes inget särskilt, men som sagt, med åren blir det jobbigare och jobbigare.

Jag luftade detta bekymmer i personalrummet idag. Mina kära kollegor M och K tittade på mig, fnissade och sa: ”När de införde? Det minns vi inte ens.” Jag började naturligtvis gapskratta. Vaddå – det var ju inte så länge sedan – men oops! 1980…. Samma år som Noice fick sitt genombrott i Måndagsbörsen – Björn Borg vinner herrsingeln i Wimbledon för 5:e gången – Sverige folkomröstar om kärnkraften – fanns plockgodis? Alla visste vem som skrev ABBAs låtar (och det var inte A-Teens). Daytime television var ett okänt begrepp och Internet, ja…..

Tänk när vi berättar gamla minnen för barnen om hur man åkte båt mellan Malmö och Köpenhamn. Jag kan höra deras kommentarer ”Vaddå? Varför åkte ni båt?! När det finns en bro??”

Hilfe! Nu har man varit med ett tag….

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer också ihåg det! och det var inte speciellt längesedan........

Har du berättat för barnen att det bara fanns 2 kanaler på tv:n när du var liten??

Liz1e sa...

Vet inte riktigt hur den sortens kunskap bör förmedlas...kanske kan ha effekt att införa särskilda "förr-i-tiden"-kvällar?

Anonym sa...

Förr-i-tiden-kvällar låter lysande....

david santos sa...

Hello, Liz!
Thanks for your posting and have a good day.
I loved this blog.

Anonym sa...

Kul att läsa dina tankar och funderingar!
Apropå att man varit med ett tag så är den roligaste frågan jag fått från ett av mina barn: "Hur skickade ni sms förr i tiden, när det inte fanns mobiltelefoner?!" Hehe... vad svarar man på det?

Liz1e sa...

Vilken vinnare!!! Hur i hela världen löste du det?!