12 mars 2008

Blood vs. blod

Jag och maken brukar försöka se så många av de Oscars-nominerade filmerna som möjligt innan utdelningen, men i år låg vi lite efter. När man bor i förort långt ifrån all ära och redbarhet, har två små barn och få pålitliga barnvakter att tillgå, blir det inte så mycket med att gå på bio regelbundet. När vi bodde i sta’n gick vi jämt ”i biffen” som dansken säger och höll oss hyggligt à jour.

Hur som helst, jag har de senaste 2 veckorna lyckats komma iväg och se både ”There will be blood” och ”No country for old men” och håller inte riktigt med Academy-juryn om vilken som är årets bästa film (jodå, jag inser att mina åsikter inte riktigt räknas). ”There will be blood” är i mina ögon ett unikum – ett mästerverk bortom vett och sans. Allt var bara bäst med den filmen – story, karaktärer, skådespelarprestationer, bild, regi och inte minst den oerhört suggestiva musiken.
Om Daniel Day Lewis tar jag mig friheten att citera gode vännen Christian W ”…jag kan inte komma på något riktigt bra mer än genialt om Daniel Day Lewis. Mannen spelar inte Plainview, han är gestalten.” Men i det fallet var vi ju också eniga, juryn och jag.

Vad gäller ”No country for old men” är mitt huvud ganska tomt så här en vecka efter att jag sett den. För mycket blod och storyn var för bekant för att vara intressant. Visst tycker jag att han är en fenomenalt bra skådis Javier Bardem och visst förtjänade han sin statyett han också, men filmen som helhet är bara borta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag har sett filmen 'country for old men' och tyckte att den var grymt bra. det som dock drog ner mitt betyg var slutet... på något sätt kändes det nästan som att de mot slutet hade bytt regissör och filmen förlorade kvalitet. hade det inte varit för det, så hade jag haft mycket högre tankar om filmen. men ändock, en mycket bra film.

men när jag läser ditt inlägg, i vilken du jämför de två filmerna blir jag fruktansvärt nyfiken och känner nu att jag så snart det bara går måste gå och se 'there will be blood' på bio.

ditt uttalande är det första jag läser om filmen, så nu slår jag blindögat till - för jag vill helst veta så lite som möjligt om en film innan jag ser den ;)

Liz1e sa...

tack för din kommentar nafvm! Jag ser verkligen fram emot att höra vad du tycker om There will be blood och är lite avis på att du har den kvar:)