17 mars 2008

Goda råd och vårsol

Igår var vi nere på stranden i 3 timmar. Grävde tunnlar och gjorde sandkakor, letade snäckor och platta stenar. Kastade sten och pinnar i vattnet, hade picnic vid grillplatsen och njöt i fulla drag av den ljuvliga vårsolen. Efterhand som timmarna gick, skalade vi av oss både vantar, mössor och halsdukar och den sista biten av hemvägen gick vi med uppknäppta jackor. En underbar dag helt enkelt, även om mors och mormors förmaningar från barndomen ekade svagt någonstans längst bak i huvudet – ”knäpp inte upp jackan ännu”, ”ta nu på dig ordentligt så du inte blir sjuk” ”låt dig inte luras av de första solstrålarna” osv.

Häromdagen när jag var och köpte blommor uppe i byn, passade jag på att fråga när det kunde vara lämpligt att klippa ner vårt fina lilla Robinia-träd, för jag hade sett att grannen redan gjort det med sitt. Jag blev förmanad att absolut vänta till mitten av april för att vara säker på att det inte blir mer frost. Jaja, tänkte jag i mitt stilla sinne – frost nu, så här sent? Yeah right! Ska väl kanske tillägga att jag kan absolut ingenting om trädgårdsskötsel, växter eller vädrets och årstidernas betydelse i sammanhanget. Skulle väldigt gärna vilja ha fantastiska träd och växter i och omkring huset, men är helt enkelt för lat för att sätta mig in i hur det fungerar. Det är både bekvämare och lättare att köpa nytt år från år. Robinia-trädet är jag dock faktiskt extra kärleksfull mot av någon anledning. Kan vara för att vi släpade hem det som ett totalt hopplöst ”skelett” som sedan visade sig bli en ljuvligt sommargrön trolliknande boll som behåller den där skira gröna ”tidigsommar”-färgen hela säsongen och gör mig glad varje gång jag tittar på det.

Hur som helst, idag viner det kring hustaken. Det är full storm ute och på hela vintern sammantaget har det inte snöat som det gör idag. Dessutom fick maken hämta hem 5-årige sonen från dagis vid lunch och själv fick jag också ta mig hem vid samma tid. Tätt ihopkrupna tog vi en eftermiddagslur lillkillen och jag, och vaknade se’n med lika svullna halsmandlar och huvudvärk.

Jag lydde åtminstone floristens goda råd.





Inga kommentarer: